- Google heeft deals gesloten met 300 Europese nieuwsorganisaties over betaling voor het doorplaatsen van artikelen in de zoekmachine, schrijft de techgigant in een blog.
- Hoeveel geld er betaald zal gaan worden, is nog niet duidelijk.
- De deals volgen een in 2019 ingevoerde regel door de Europese Unie die nieuwsmedia het recht geeft om techbedrijven om geld te vragen voor het tonen van hun content.
- Lees ook: De EU volgt mogelijk de aanpak van Australië om Google en Facebook te laten betalen voor het tonen van nieuwsartikelen
Google heeft deals gesloten met ruim driehonderd nieuwsorganisaties in de Europese Unie over de betaling voor het doorplaatsen van hun artikelen in z’n zoekmachine, dat schrijft de techgigant in een blogpost.
Het dochterbedrijf van Alphabet maakt niet bekend hoeveel geld met die afspraken is gemoeid, wel schrijft Google onder andere met Nederlandse nieuwsmedia overeenkomsten te hebben gesloten.
De Europese Unie voerde in 2019 een richtlijn in die uitgevers van kranten of andere nieuwsmedia het recht geeft om grote internetbedrijven, zoals Google en Facebook, geld te vragen voor het tonen van hun artikelen.
Voor het plaatsen van heel korte fragmenten van nieuwsartikelen in de zoekmachine hoeft Google niet te betalen. Het is nu aan lidstaten zelf om nationale wetgeving hiervoor in te voeren.
Google heeft in Duitsland met 220 krantentitels en nieuwsmedia afspraken gemaakt over het betalen voor nieuws.
Met welke organisaties in Nederland overeenkomsten zijn gesloten, wordt uit de blogpost niet direct duidelijk. Ook in Frankrijk, Oostenrijk en Hongarije zijn er deals over het plaatsen van nieuwsberichten. Mediahuis Nederland, waar titels als De Telegraaf en NRC onder vallen, heeft volgens topman Rien van Beemen niet dergelijke overeenkomst gesloten.
Het zit mediabedrijven al lange tijd dwars dat internetbedrijven als Google en Facebook hun berichten doorplaatsen. Daardoor lopen ze zelf advertentie-inkomsten mis terwijl de techreuzen, dankzij hun content, juist meer geld verdienen.